16 april 2007

Darfur

Terwijl ik even zat te browsen voor nieuws stuitte ik op dit item van de BBC. Het is een fotoserie gemaakt door Don McCullin in Darfur.
De foto's spreken voor zich, de teksten vertellen de context.



Weer vraag ik me af waarom de rest van de wereld langs de kant blijft staan en niets doet aan deze moeilijke situatie. Onze goede oude minister voor Ontwikkelingsamenwerking Pronk heeft in zijn tijd als minister en later als speciaal gezant van de VN regelmatig aandacht gevraagd voor de situatie. Zijn enige beloning is dat hij door de zittende regering van Sudan het land uit is gezet. En wat doen wij? Niets, helemaal niets.
Wanhopig wordt ik ervan. Zoveel ellende op een plek en niemand lijkt het ook maar iets te kunnen schelen. Ik wou dat er olie zat in Darfur. Dan kwam de Bush Administration wel in actie om de westerse normen en waarden (lees: belangen) te verdedigen.
Nu moeten de Sudanezen het doen met een druppel op de gloeiende plaat van de NGO's die proberen de pijn te verzachten. Al dat leed verdient het om bij stil te staan en je te realiseren in welk een bevoorrechte maatschappij we leven. Een samenleving waarin gelijke rechten en vrijheid voorop staan. Wel een samenleving waarin we niet moeten vergeten dat er zo nu en dan voor gevochten moet worden om die rechten en vrijheid te behouden.

2 Comments:

Blogger petertwigt said...

Zoals de joodse schrijver CHAIM POTOK al zei;
onverschilligheid is erger dan haat
groet petertwigt

21:11  
Blogger Sien said...

Wij als machtelozen kijken langs de lijn wat er hier maar gebeurt, dramatische toestand, in de hoop dat de toekomstige franse president er meer aan zal doen !

18:53  

Een reactie posten

<< Home