30 juni 2006

Tibet


Toen ik vanmiddag op de fiets naar huis ging, vertelde huib me kort over een item van het NOS journaal. Vanoudsher wordt dit journaal door de meeste Nederlanders als de standaard gezien (zeg maar, de NRC van TV). Maar nu maken ze het wel weer heeeeeel erg bont.
Waar over ging het dan zul je zeggen. Waarom slaat Feliz nu weer op hol?
Zoals jullie wel weten kan ik slecht tegen onrechtvaardigheid.
Cyprus hoorde bij Griekenland en een kolonelsregime rechtvaardigt de Turkse annexatie van de helft van het eiland niet. Stel je voor, hadden de Fransen ook een deel van Spanje kunnen annexeren tijdens de ruim 36 jaar dat Franco in het zadel zat. In mijn wereld bestaat er dan ook geen Turks Cyprus.
De enige echte Amerikanen zijn zij die een tiental duizend jaren geleden daar zijn komen wonen en niet die arrogante in zichzelf gekeerde Verenigde Stateners. En ja, ik vind nog steeds dat zij hun land gewoon terug moeten krijgen omdat het hen ordinair is afgepakt.
Pinochet had Engeland nooit meer uitgemogen. En als hij dan toch weg had gemoeten dan hadden ze hem makkelijk hetzelfde lot kunnen laten ondergaan zoals veel van zijn landgenoten dat hebben ondergaan, op zijn bevel. En zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Sommige dingen hoef je niet te bedenken, die gebeuren gewoon, bij het journaal.
Het item was een PR-berichtje van de Chinese overheid, klakkeloos overgenomen door een brain dead redactie in het Hilversumse. Morgen wordt de spoorverbinding geopend die de 2.000 km tussen Beijing en Lhasa, de hoofstad van Tibet, overbrugt. "Voor het eerst wordt Tibet per spoor met de rest van het land verbonden" vertelt ons de nieuwslezer tussen neus en lippen door. DE REST VAN HET LAND?!? Ik weet niet wat groter nieuws is: dat er een spoorlijn loopt van Lhasa naar Beijing of dat het NOS journaal compleet 'vergeten' is dat Tibet door het communistische China is geannexeerd en derhalve nooit een deel kan uitmaken van 'de rest van het land' omdat het nooit van zijn leven bij de rest van dat land heeft gehoord. In dit kleine verbindinszinnetje als intro voor de reportage van de correspondent accepteert het NOS journaal impliciet de souvereiniteit van China over 'haar provincie' Tibet. Dat was geloof ik het echte nieuws.

Tibet heeft een eigen regering, in ballingschap, en dat mogen wij, de rest van de wereld nooit vergeten!
Natuurlijk mogen jullie zelf oordelen over dit nieuwsbericht dus als je hier klikt kun je het beluisteren.

Labels:

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Opvallend is ook het toontje waarmee wordt vermeld dat de mensen die hebben gedemonstreerd in Hong Kong "overigens allemaal westerlingen" zouden zijn. De melodie nodigt uit tot een aanvulling, als was het een spannend muzikaal akkoord dat om oplossing vraagt zoals "en wat weten die er nou helemaal van - de Chinezen kennen hun eigen landsaangelegenheden toch zeker het best?".

Maakt het dan allemaal geen donder meer uit? Is alles een postmodernistisch soepje geworden? Vier uur Journaal, dat zouden meer mensen moeten doen?

23:11  
Blogger Sien said...

Helemaal met jullie eens.

11:21  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben blij dat ik van die oplettende vrienden heb die nog wel de moed hebben af en toe serieus naar de tv te kijken en luisteren. Ik doe het eigenlijk al een hele tijd niet meer, (ik geloof sinds de Beer er is). Maar dit is inderdaad te belachelijk voor woorden.

22:09  
Blogger Sien said...

Als ik zo inderdaad alle kranten lees of nieuws op de radio, ze zeggen allemaal overal hetzelfde, dat komt letterlijk van 1 en het zelfde artikel, "met de rest van het land", dat is de regel die het hem doet, dus je ziet dat niet alleen in Nederland de journalisten te lui zijn om zelf een artikel te schrijven (met de waarheid)

13:15  
Anonymous Anoniem said...

Gelukkig zijn er nog mensen die het nieuws in betere termen weergeven:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/5128684.stm

11:38  

Een reactie posten

<< Home