31 mei 2006

Hollywood of Bollywood

Vanmiddag zat ik even te browsen op het net en voor ik het wist was ik in een oude hobby vervallen: het bekijken van de nieuwste trailers bij apple in de quicktime tab (sorry Angela).
Ondanks de vele tientallen titels en bijbehorende posters, werd mijn aandacht onmiddellijk getrokken door de poster van the Namesake. Het is het verhaal van een Indiase familie die door de verhuizing van Kolkotta naar Cambridge, Massachusetts, gedwongen wordt een balans te vinden tussen het aanpassen aan de nieuwe omgeving en het niet uit het oog verliezen van de eigen cultuur. Het is ook het verhaal van de eerste generatie immigranten en de strijd die de kinderen voeren. Strijd met hun ouders, maar bovenal met zichzelf.
Het zien van de trailer maakte me nieuwsgierig. Dus heb ik even verder gesurft.
Ik wilde wel weten wie het boek heeft geschreven (ja, Angela, gelukkig, het is eerst geschreven en daarna verfilmd). Dat bleek een dame te zijn, en wel Jhumpa Lahiri. Geboren in Londen, getogen in Rhode Island zal ze als geen ander weten wat het is om tussen twee culturen te staan. Als je hier klikt kom je bij een synopsis van het boek en dan kun je de rest zelf wel, nietwaar.
Maar dat is niet alles. De regisseuse van de film is een zekere Mira Nair, geboren in Bhubaneshwar in 1957, gestudeerd in Dehli en Harvard. Dus ook iemand die weet wat het is om tussen twee culturen te staan. Ze heeft inmiddels een hele rits films op haar naam staan en dit is haar nieuwste.
Het thema van de worsteling van het anders zijn, je nergens thuis voelen en het zoeken naar je eigen identiteit klinkt me bekend in de oren. Misschien spreekt het me daarom wel aan.
De film zal begin november in de bioscopen te zien zijn, volgens Apple dan. Wie wil er mee?

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mmm, klinkt interessant, als ik straks tijd heb ga ik even kijken naar de links.

10:29  
Anonymous Anoniem said...

Misschien kan ik het boek wel vinden bij Come In, een engelstalige boekwinkel die hier (toevallig) dichtbij mijn werk zit.

11:59  
Blogger Sien said...

Ik ga mee, ziet er goed uit ! Hoe kom je aan die interesse voor "bollywood", films, muziek ? Erg leuk.

13:36  

Een reactie posten

<< Home