10 mei 2007

Verjaardag

79 jaar geleden schonk mijn oma het leven aan haar derde kind, een jongetje. Het kindje groeide op met zijn zusjes op de boerderij van mijn grootouders in de buurt van Barcelona. Het was een vrolijke jeugd totdat mijn opa met paard en wagen verongelukte. Niet lang daarna brak de burgeroorlog uit. De strijd was hevig en ook het dorp van mijn vader werd gebombardeerd. Mijn oma raakte alles kwijt. De kinderen werden bij familie ondergebracht omdat ze moest gaan werken. Ze maakte schoon, hielp bij de oogst van druiven en andere gewassen. Er werd hard gewerkt in deze moeilijke tijd van honger en armoede. Mijn vader was bij een oom en tante op hun boerderij ondergebracht. Daar moest hij allerlei karweitjes opknappen en als hij het niet goed deed werd hij geslagen. Mijn papa was toen een jaar of 9. Na de oorlog woonden mijn oma, tantes en vader weer bij elkaar in een klein huisje aan de hoofdstraat. Ze hadden het niet breed en allemaal moesten ze hun steentje bijdragen aan het huishouden. Mijn vader werkte als knechtje op verschillende boerderijen in de omgeving. Daar heeft hij veel geleerd over de verzorging van dieren en planten.
Hij groeide op tot een sterke man. Eigenzinnig, nieuwsgierig, attent en bedachtzaam. Hij had een rotsvast vertrouwen in God, die de wereld zo mooi had gemaakt. En dus besloot hij om de wereld wat beter te leren kennen en trok naar andere streken. Niet in de laatste plaats omdat daar ook beter betaald werd, want armoede was er nog steeds.
Deze positieve houding en het vertrouwen in de goedheid van de mens kenmerkten mijn vader. Zijn belangstelling voor nieuwe culturen en andere mensen maakte dat hij een wereldburger 'avant la lettre' genoemd kan worden. Hij had een bonte verzameling van vrienden die van her en der kwamen. Hij benadrukte altijd respect te hebben voor anderen zonder je eigen waarde te verliezen. 'Elke cultuur heeft zijn eigen schoonheid', zei hij vaak. 'Maar wees trouw aan jezelf en waar je vandaan komt. Pas als je je eigen wortels goed kent ben je instaat om andere te begrijpen.' Ook zei hij vaak: 'Leer maar Spaans geen Catalaans want Spaans spreken ze over de hele wereld, Catalaans alleen in Catalunya.' Hij wilde voor mijn zus en mij dat we het beter zouden krijgen dan hij. Hij wilde dat we de wereld zouden zien en zouden kunnen leven en werken waar we maar wilden.

Vandaag is een vrolijke dag. Want vandaag vieren we de verjaardag van mijn papa. Dit jaar zou hij 79 zijn geworden, wat een prachtige leeftijd, nietwaar mama?

Labels: ,

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ja die papa van ons heeft ons een hoop geleerd, daardoor zijn wij nu wie we zijn, jonge mensen nieuwsgierig naar andere mensen, culturen en gebruiken, naar dieren en hun omgeving en de natuur in zijn algemeenheid.

11:21  
Anonymous Anoniem said...

Ik kan hier niets beters op zeggen dan wat ik al meerdere malen zeg, ouders blijven bij ons en nog meer éénmaal ze weg zijn, dat is onze trots ! Een kaarsje voor jouw papa ! Een kus voor jou !

11:22  
Blogger Unknown said...

Ben het helemaal met je eens Sien!Kun je nagaan dan noemen andere mensen die hem niet gekend hebben, hem met een laatdunkende toon in hun stem "een gastarbeider". Dat is zo denegrerend. Oke, hij was een gastarbeider (is later zelfs genaturaliseerd) maar dat woord is zo beladen, alsof achter dat woord geen gewone mensen schuilgaan.

11:34  
Blogger MacBuccaneer said...

Inderdaad. En nu gebeurt het weer helemaal opnieuw, maar dan met de mensen uit de voormalige oostbloklanden. Ook zij worden met minachting behandeld omdat zij zich niet te goed voelen voor het werk waar wij onze neus voor ophalen. In hen herken ik een beetje van papa. Ook zij laten hun familie achter om hier in het 'rijke' westen een beter loon te verdienen zodat ze hun families en kinderen een betere toekomst kunnen geven dan ze zelf hadden. Ik kan daar alleen maar respect voor opbrengen. Precies zoals papa het ons heeft geleerd.
Vanavond trek ik een fles wijn open en drink op hem. Doen jullie mee?!?

12:54  
Blogger petertwigt said...

Gefeliciteerd met een ECHTE Padre !
Salud!
Heel Veel Goeds Peter Twigt Hoofddorp

14:06  
Anonymous Anoniem said...

Dank je wel Peter, en ja zeker, PROOST!

14:22  
Anonymous Anoniem said...

Ja zeker, proost... !

14:25  
Blogger petertwigt said...

Feliz deze vond ik vandaag dacht ff delen met een blog sister
Time has a mysterious kindness
It allways gives back to us what we' ve lost
Through memories and wisdom

Salud!

16:03  
Blogger MacBuccaneer said...

Dank je Peter, dat is een heel mooi vers.

15:14  

Een reactie posten

<< Home