03 oktober 2006

Schoonmoeder

Vandaag is het de verjaardag van mijn schoonmoeder; moesje noemde ik haar altijd. Toen ik elf jaar geleden voor het eerst haar verjaardag meevierde wist ik niet hoe belangrijk zij in mijn leven zou worden. Het was gewoon een hele gezellige familieverjaardag met lekkere hapjes, drankjes en een wijntje en nog een wijntje en nog een... Goed je snapt het wel, het was heel gezellig.

Mijn schoonmoeder was een hele lieve vrouw die mij in de belangrijkste fase van mijn leven gesteund heeft als was ik haar eigen dochter. Vaak zei ik tegen iedereen die het maar wilde horen dat ik een mazzelaar was met twee moeders; een in Spanje en een in B'dorp. Maar gelukkig was ik geen uitzondering; ze was tegen al haar 'aangetrouwde' kinderen net zo lief.

Toen Huib en ik geconfronteerd werden met een voor onze ervaring hele korte zwangerschap en ons leven behoorlijk op zijn kop kwam te staan, was ze er iedere dag. Ze hielp ons met de verhuizing, verven, behangen en wat al niet meer. 's Avonds zag ze ook nog kans om een geweldig mooi borduurwerk te maken, een geboortetegel voor ons kind.

Toen mijn vader was overleden heeft ze me getroost zoals niemand anders dat kon. Helaas moesten we een jaar later ook van haar afscheid nemen.
Dagelijks moet ik aan haar denken, als Sofia iets grappigs doet, als Huib iets zegt zoals zij dat zou hebben gedaan, als we het moeilijk hebben mis ik haar steun, etc.

Soms, als we allebei verdrietig zijn omdat we ze missen, denk ik aan haar wijze woorden. Het verdriet om het gemis slijt, maar de liefde blijft. Dit zei ze tegen mij toen ze over haar moeder vertelde, de tranen liepen over haar wangen bij de herinnering aan haar eigen mama, veertig jaar nadat zij was overleden.

En ze heeft gelijk. Ik hoop dat ze vanaf haar wolkje kan zien hoe het met ons gaat en dat ze vandaag, samen met ons, een glaasje wijn heft. Om te vieren dat ze geboren is.

Labels:

9 Comments:

Blogger Sien said...

Wat een lief poststuk, en we moeten maar gauw eens praten, we hebben zoveel in gemeen ! Mijn oma (de moeder van mijn moeder) werd ook Moesje genoemd door haar kinderen, daardoor was ze Omoesje eenmaal oma. Vandaag is mijn moeder ook Omoes en ik noem haar ook Moesje. Wat mijn schoonmoeder betreft, dat was een van mijn beste vriendinnen voordat ik met haar zoon in zee ging ! Zoals je zegt, iedereen is jaloers op mijn "twee moeders", ik ben voor mijn schoonmoeder een dochter die ze nooit gehad heeft en een vriendschap zoals geen andere, heel bijzonder.

08:37  
Anonymous Anoniem said...

Ja, hoe een klein mensje toch heel groot kan zijn. Ik weet nog dat ik altijd zo welkom was bij jouw ouders thuis, Huib, terwijl ik eigenlijk in een hele moeilijke periode van mijn leven zat. De warmte en liefde die ik van moesje heb gekregen... ik ben blij dat ik haar heb mogen leren kennen.

13:28  
Blogger Luepp said...

Dank jullie voor de lieve woorden. Mijn moeder zou ze met genoegen hebben gelezen. (Zou ze aansluiting hebben op haar wolkje? Vast wel. Draadloos.) He mam, is dat een roseetje? In een theekopje? Viezerd. Proost!

14:45  
Blogger TwigtSenior said...

Eigenlijk is zo'n comment veldje veel te klein voor wat ik wel niet over deze fantastische vrouw zou willen zeggen. Veel meer kan ik er nu niet uitkrijgen dan: proost!
En ik weet zeker dat ze op haar wolkje (naast de wolk van mijn mama, hoop ik) verbinding heeft. Onze mama's zullen we blijven missen totdat we zelf deze aardkloot verlaten.

18:06  
Blogger petertwigt said...

hoewel ik haar niet persoonlijk heb gekend
kan het niet anders dan een geweldigen vrouw zijn geweest
met zo een zoon
saludos

00:36  
Blogger MacBuccaneer said...

Wat lief, Peter, dank je wel.

Wanneer kom je eens eten bij ons?

12:03  
Blogger petertwigt said...

lijkt me leuk y lekker (tortilla)
als jullie het wat minder druk hebben kunnen wellicht een afspraak maken
hier mijn E mail twigtp@xs4all.nl
hasta otra (si el dios querren)

19:44  
Blogger Luepp said...

Dat doen we snel, Peter, dank je wel. Nosaltres te lliamerem! - dit Spaans verzin ik waar je bij staat, met het Italiaans in gedachten, dus misschien klopt het niet, haha!

21:19  
Blogger petertwigt said...

begrijp wat je zegt
maar huib het lijkt nergens op ha ha
de groetjes aan Nosaltres taaadaaaa

22:34  

Een reactie posten

<< Home