29 oktober 2006

DON



De nieuwe SRK. Gisteren gezien. Hij is charmant, snel, techno en slecht, heel slecht. Don, niet de film, duh. En dat is ook wel eens leuk; niet altijd van die lieve romantische rollen. SRK is goed als de bad guy. En grappig.

Deze film is een remake van de Don uit 1978 waarin Amitabh Bachchan de schurk speelde. Een cultfilm, die een hele generatie van acteurs en regisseurs in India heeft gevormd. De film is dan ook duidelijk een ode; muziek, beroemde dansscenes en niet te vergeten hele dialogen worden geciteerd zonder dat het vervelend wordt. Want een ding is wel duidelijk; de film met al zijn gadgets, stunts en cameravoering, is wel van deze tijd ookal roept de setdressing de sfeer van de 70-er jaren effectief op.
Drie uur lang word je keer op keer op het verkeerde been gezet; telkens krijgt de film een verrassende wending zonder haar geloofwaardigheid te verliezen (gebeurt nogal eens in Bollywood) en zelfs het slot is verrassend. Maar eigenlijk ook niet, tenminste als je Don goed begrepen hebt, want zegt hij niet steeds: “DON ka intezar toh 11 mulkon ki police kar rahi hai lekin ek baat samajh lo ki Don ko pakadna mushkil hi nahin namumkin hai”! (Het is niet alleen moeilijk om Don te arresteren, het is gewoonweg onmogelijk!)
En daarmee wordt de mogelijkheid opengehouden om een vervolg te maken. Mmmmh, lijkt me leuk!
Klik hier om een sample te zien van de film bij You tube.

Labels: , ,

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

De eerste DON is toch ook erg leuk.

Aanrader is een andere oude film:

Amar Akbar Anthony, heb je die al gezien?

09:23  
Blogger MacBuccaneer said...

Nee, nog niet.
De oude Don wil ik ook graag zien.

In de bioscoop zat ik naast een Surinaams-Hindustaanse meneer van een jaar of vijftig. Hij was heel nieuwsgierig naar deze film want natuurlijk kende hij de oude uit zijn hoofd. Na afloop zei hij dat het niet was tegengevallen. Allen was de oude wat natuurlijker. En dat geloof ik wel, want deze Don is een beetje 'over the top', als je begrijpt wat ik bedoel.

Wel heb ik al een stuk uit Sholay gekeken. Heel leuk, zodra ik tijd heb wil ik hem wel helemaal zien.

09:41  
Blogger Luepp said...

Help. Mijn vrouw spreekt inmiddels al hele zinnen Hindi! Tegen Sinterklaas zingen we "Vol verwachting klopt ons dil"! Ahime, Ahi lasso.

21:24  
Anonymous Anoniem said...

Heb gisteren (allerheiligen is hier een feestdag) Paheli weer eens gekeken. Wat een romantisch sprookje is het toch.... zucht...

10:38  
Blogger Sien said...

ik zal eens wat dvd's bij je komen lenen, ben niet zo updated wat deze bollywood filmwereld betreft.

23:53  
Anonymous Anoniem said...

Feliz, Nog 2 films die errug moooi zijn met name ook qua muziek:
Milan en Hamraaz. en geschikt voor jonge kijkers want de films hebben al wat jaartjes zoals je dat op zijn spaans zegt.

14:48  

Een reactie posten

<< Home